Inspiratiebron andere fietspaden en herinrichtingen

Lonnekerberg bij Enschede.

Op de Lonnekerberg nabij Enschede is door crowdfunding gezorgd dat er een fietspad is aangelegd.


De aanleg is betaald door sponsoren en crowdfunders en ondersteund door de gemeente. “Een prachtig voorbeeld van burgerparticipatie!”.

– Hermeandering van de Berkel tussen Zutphen en Almen:

Het ‘recreatief en rolstoeltoegankelijk (fiets)pad Clingse bossen langs het voormalige spoor tussen Hulst en st. Niklaas. http://www.klingspoor.be/

http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-vlaanderen/fietsen-langs-het-spoor-van-hulst-tot-in-sint-niklaas-1.4800825

Met de korte film ‘Berkelbuigers’ wordt dit project mooi in beeld gebracht.

– Vereniging Markdal:

Deze vereniging is een inspiratiebron voor onze belangengroep.

– Bels Lijntje:

Het Bels Lijntje organiseert fietsdagen met streekproducten en promoot de omgeving.

Oosterspoorbaan Utrecht


Oosterbaan een fietspad van het centrum van Utrecht naar het buitengebied over een voormalig treinspoor.
‘Buitensporig Sportief’
Ook zo’n mooi initiatief voor de Oosterspoorbaan!
De Oosterspoorbaan wordt een groene en recreatieve verbinding van de binnenstad naar het buitengebied, een mooie nieuwe route met volop mogelijkheden voor individuele wandelaars, hardlopers, skeeleraars etc.

‘Buitensporig Sportief’ wil in dit groene lint een plek creëren waar ruimte is voor diverse sportfaciliteiten.
Wij zien deze plek tevens als een ‘trefpunt’ en een startlokatie voor georganiseerde sportieve activiteiten.

Denk aan wandel,- hardloop – skeeler – personal – en Bootcamp trainingen, Yoga,- meditatie- Tai Chi- en Capoeiralessen, Callestenics, dans, gym en bewegen voor senioren etc.

– Stichting Rijwielpaden Haaksbergen (SRH):

Ons idee is om het fietspad langs de Aa of Weerijs te realiseren met halfverharding. De werkwijze van de Stichting Rijwielpaden Haaksbergen (SRH) willen wij als voorbeeld gebruiken. Op de website is een leuk filmpje te bekijken. Wel zal er gekeken moeten worden naar de aard van de ondergrond en de omgeving om te bepalen welke materialen en constructies geschikt zijn. Over het algemeen is halfverharding een goedkoop alternatief qua aanlegkosten. Verder zijn beschadigingen vaak makkelijk te repareren en is het goed waterdoorlatend.

Met financiële en materiële steun van de gemeente Haaksbergen, alsmede door ondersteuning van 2000 donateurs zijn tussen 1982 en 2003 door vrijwilligers 60 kilometer aan fietspaden gerealiseerd. De materiaalprijs van 1 kilometer fietspad was in die tijd slechts €6.000,-. De eerste paden zijn met de hand aangelegd. Door een avondvierdaagse te organiseren is de stichting aan donateurs en vrijwilligers gekomen. Inmiddels is er 70 km fietspad gerealiseerd dat de stichting zelf onderhoudt.

Tijdens de fietstocht op 21 mei 2011, georganiseerd door D’66 Breda in samenwerking met de belangengroep Fiets Mark en Aa, gaf de heer Van Duist van SRH een toelichting en een demonstratie over hun project. Door de aanschaf van diverse machines is het aantal vrijwilligers dat nodig is om een pad aan te leggen, gedaald naar drie personen. De aanleg van de paden gebeurt met hulp van de gemeente Haaksbergen die bijvoorbeeld de benodigde materialen bestelt en aanvoert. Het gebroken puin dat wordt gebruikt in Haaksbergen is gralux. Het puin wordt uiteindelijk net zo hard als beton en spoelt niet weg na een regenbui. Daarnaast verzakken de paden niet. De fietspaden in Haaksbergen worden 2 keer per jaar onderhouden. De paden worden dan geëgaliseerd. Het totale budget per jaar voor het onderhoud van 70 km bedraagt €35.000,-. De gemeente Haaksbergen betaalt twee derde van het bedrag en het resterende bedrag komt van donateurs.

Door opgedane ervaring staat vast dat halfverharde fietspaden niet alleen goedkoper zijn in aanleg, maar ook in onderhoud. Bovendien passen deze fietspaden mooier in de natuur dan asfalt of betonplaten. Ten onrechte wordt vaak, met name door politici, aangenomen dat asfalt goedkoper is, maar niets is minder waar. Enkele jaren na aanleg ontstaan er door worteldruk gaten en hobbels. Het is kostbaar het asfaltpad weer te egaliseren. Dit in tegenstelling tot het egaliseren van de halfverharde fietspaden, dat veel goedkoper is. Ook Staatsbosbeheer maakt steeds meer gebruik van deze halfverharding.

Dhr. Van Duist adviseert om de paden niet te breed te maken, anders trekt het te veel toerfietsers aan. De halfverharde paden zijn wel goed toegankelijk voor scootmobielen.